Doa Sebelum Mula Kelas dan Belajar

Doa masuk kelas atau solat sebelum belajar adalah amalan yang perlu dilakukan oleh anak-anak yang sedang belajar. Solat merupakan ibadah yang paling mudah kerana boleh dilakukan pada bila-bila masa, dalam apa jua keadaan, dalam apa jua bahasa.

Dengan membaca doa ini sebelum belajar, proses pemindahan ilmu di dalam kelas akan lebih mudah difahami. Bukan itu sahaja, ilmu yang bakal anda perolehi juga akan lebih berkat dan berguna di masa hadapan. Bagaimana rasanya membaca doa di dalam kelas?

Hikmah Membaca Doa Masuk Kelas

Aktiviti pembelajaran adalah sesuatu yang tidak mudah untuk dilakukan. Seseorang itu mesti mempunyai niat yang bersungguh-sungguh semasa belajar, terutamanya di dalam kelas formal. Selain niat penuh, perlu ada keikhlasan dari hati agar proses pembelajaran ini lebih mudah diterima.

Jika anda mahu proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas lebih mudah masuk ke dalam otak dan segala aktiviti penuh dengan keberkatan, lebih baik anda memulakan kelas dengan doa.

Solat adalah satu bentuk ibadah yang boleh menjadi sarana untuk memudahkan segala macam aktiviti yang dilakukan oleh hamba-Nya. Apakah pengajaran yang boleh diambil oleh seorang pelajar apabila dia ingin membaca doa untuk memasuki kelas sekolah.

1. Ilmu Yang Diperolehi Menjadi Lebih Berkat

Hukum menuntut ilmu bagi seorang muslim adalah wajib. Ya, tak kira perempuan atau lelaki, setiap orang yang mengaku Islam wajib menuntut ilmu.

Sebagaimana hadis riwayat Al Baihaqi yang mengatakan bahawa menuntut ilmu itu wajib bagi setiap orang Islam sama ada lelaki atau perempuan.

Kini, dengan berdoa di dalam kelas, Allah akan menjadikan ilmu yang akan anda pelajari semasa proses pembelajaran di dalam kelas menjadi lebih berkat.

Ya, apabila anda memulakan sesuatu dengan berdoa dan menyebut nama Allah, maka Dia akan redha dengan segala proses dalam menuntut ilmu. Allah akan memberkati proses pembelajaran di dalam kelas bagi mana-mana orang Islam yang mahu solat dahulu

2. Memudahkan Proses dalam Pembelajaran

Diakui atau tidak, proses pembelajaran di dalam kelas pasti akan menghadapi kebosanan, kebosanan dan mengantuk lebih-lebih lagi jika kelas mengambil masa lebih 7 jam. Ya, belajar sentiasa ada banyak halangan.

Oleh itu, dengan membiasakan diri membaca doa sebelum belajar, Allah akan memudahkan proses pembelajaran anda. Yakinlah Allah akan memudahkan otak muslim menerima segala ilmu yang dipelajari di dalam kelas.

Jika ilmu yang anda pelajari lebih mudah masuk dan meresap ke dalam otak, maka apa yang anda perolehi dapat diaplikasikan dalam kehidupan dan boleh berguna untuk kehidupan diri sendiri dan orang sekeliling.

Sebagaimana Allah telah berjanji kepada hambanya dalam Surah Al Mukim ayat 60 bahawa setiap hamba Allah yang ingin berdoa kepadaNya, Allah akan perkenankan apa sahaja yang dia doakan dalam solat.

Sedangkan bagi mereka golongan orang yang sombong dan tidak menyembah Allah, mereka adalah golongan orang yang akan masuk neraka dengan keadaan yang sangat menghinakan.

3. Mendapat Ganjaran

Jika ibadah yang dilakukan oleh umat Islam dapat dibina sebagai struktur tubuh manusia, pastinya solat ini merupakan bahagian tubuh yang paling utama kerana solat boleh diibaratkan sebagai otak ibadat.

Ya, orang yang hendak solat pasti dapat pahala. Ada dua macam pahala yang akan diberikan oleh Allah, yaitu pahala atas apa yang dikerjakan manusia dan pahala berupa doa yang dikabulkan.

Oleh itu, membaca doa adalah satu bentuk ibadah yang akan mendapat pahala yang baik bagi sesiapa yang mengerjakannya. Lebih banyak anda berdoa semasa proses pembelajaran, lebih banyak pahala yang anda akan dapat.

Sama ada ganjaran itu berupa pahala atau ilmu yang mudah diserap oleh otak, kedua-duanya sangat berguna untuk kehidupan anda di masa hadapan.


Cara Menghafaz Doa Masuk Kelas

1. Luangkan masa tertentu untuk menghafal

Luangkan masa tertentu untuk hafazan supaya tiada apa-apa yang mengganggu anda semasa anda menghafal bacaan doa sebelum pengajian ini.

2. Minta Rakan Membantu Anda Menghafal

Cuba minta bantuan rakan untuk membantu anda menghafal doa anda supaya anda boleh teruja untuk menghafal. Kawan yang baik adalah mereka yang akan mendorong anda untuk menjadi orang yang lebih baik.

3. Baca Terus

Selepas rakan membetulkan bacaannya dan menetapkan had harian untuk hafalan, anda harus memulakan proses hafalan berterusan.

Cuba baca dan ulang setiap hari. Mempunyai Niat Yang Murni Sama ada menghafal solat di dalam dan di luar kelas atau melakukan apa sahaja kerana Allah, kewajipan yang paling utama ialah membersihkan niat dan menetapkan matlamat.

Tidak ada pahala bagi orang yang mengaji Al-Quran atau menghafal doa demi menunjuk-nunjuk dan untuk didengari.

4. Baca Doa Di Mana-mana

Baca doa ini untuk kelas dan belajar doa secara berterusan sepanjang siang dan malam. Baca pada suatu masa seperti:

  1. Apabila selesai solat fardhu.
  2. Sambil duduk dalam masjid menunggu solat berjemaah.
  3. Beberapa minit selepas solat berjemaah.
  4. Sebelum tidur.
  5. Sambil menunggu apa-apa (bas, barisan makanan, dll.).
  6. Apabila memandu bas, kereta, dll.

Tatacara Solat Masuk Kelas Solat

Adalah satu ibadah, bahkan Nabi Muhammad menganggapnya sebagai ibadah yang terbaik. Apabila berdoa di hadapan Allah Taala, Allah bukan sahaja mengabulkan keperluan dan hajat, tetapi Allah juga akan memberi pahala kepada umat-Nya.

Solat adalah inti dari ibadah. Seseorang yang berdoa menegaskan kepercayaannya kepada keesaan Allah dan menjauhi kepercayaan kepada tuhan-tuhan lain. Dengan setiap solat, keimanannya kepada Allah akan terus bertambah.

Seseorang yang bersungguh-sungguh dan ikhlas dalam berdoa akan memahami betul-betul hubungan antara dirinya dengan Pencipta dan mengesahkannya melalui tindakannya.

Itulah hakikat ibadah! Berikut adalah tatacara yang perlu anda lakukan apabila anda ingin membaca doa untuk memasuki kelas:

  1. Apabila anda pergi ke sekolah, anda mesti mempunyai niat yang tulus dari hati untuk belajar di dalam kelas.
  2. Tidak sepatutnya ada niat buruk sepanjang perjalanan ke kelas seperti ponteng kelas atau tidur dalam kelas.
  3. Apabila anda sampai ke kelas, letak beg anda di atas bangku dan duduk diam-diam di atas bangku.
  4. Tundukkan kepala anda dan cuba diam seketika.
  5. Bacalah doa Al Fatihah dengan tenang dalam hati.
  6. Selepas itu, baca doa di dalam kelas.
  7. Diakhiri dengan berzikir sementara menunggu guru datang untuk memulakan pengajaran.

Membaca Doa untuk Kelas

ุฑูŽุจูู‘ ุฒูุฏู’ู†ููŠ ุนูู„ู’ู…ู‹ุง ูˆูŽุงุฑู’ุฒูู‚ู’ู†ููŠู’ ููŽู‡ู’ู…ู‹ุง ูˆูŽุงุฌู’ุนูŽู„ู’ู†ููŠู’ ู…ูู†ูŽ ุงู„ุตูŽู‘ุงู„ูุญููŠู’ู†ูŽ

Latin: โ€œRobbi zidnii โ€˜ilman warzuqnii fahmaa, wajโ€™alnii minash-shoolihiin.โ€

Artinya: โ€œYa Allah, tambahkanlah aku ilmu dan berikanlah aku rizqi akan kepahaman, Dan jadikanlah aku termasuk golongan orang-orang yang shaleh.โ€

ุงูŽู„ู„ู‘ูฐู‡ูู…ูŽู‘ ุงุฎู’ุฑูุฌู’ู†ูŽุง ู…ูู†ู’ ุธูู„ูู…ูŽุงุชู ุงู„ู’ูˆูŽู‡ู’ู…ู ูˆูŽุงูŽูƒู’ุฑูู…ู’ู†ูŽุง ุจูู†ููˆู’ุฑูุงู„ู’ููŽู‡ู’ู…ู ูˆูŽุงูู’ุชูŽุญู’ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู†ูŽุง ุจูู…ูŽุนู’ุฑูููŽุชููƒูŽูˆูŽุณูŽู‡ูู‘ู„ู’ ู„ูŽู†ูŽุข ุงูŽุจู’ูˆูŽุงุจูŽ ููŽุถู’ู„ููƒูŽ ูŠูŽุข ุงูŽุฑู’ุญูŽู…ูŽ ุงู„ุฑูŽู‘ุงุญูู…ููŠู’ู†ูŽ

Latin: โ€œAlloohumma akhrijnaa min dzulumaatilwahmi wa akrimnaa binuuril fahmi waftahโ€™alainaa bimaโ€™rifatika wasahhil lanaa abwaaba fadl-lika ya arhamar roohimiin.โ€

Artinya: โ€œYa Allah, keluarkanlah kami dari kegelapan prasangka muliakanlah kami dengan cahaya kepahaman, bukakanlah pengertian ilmu pada kami dan bukakanlah untuk kami pintu-pintu anugerah-Mu, wahai Dzat yang paling penyayang.โ€

ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฅูู†ูู‘ู‰ ุฃูŽุณู’ุฃูŽู„ููƒูŽ ุนูู„ู’ู…ู‹ุง ู†ูŽุงููุนู‹ุง ูˆูŽุฑูุฒู’ู‚ู‹ุง ุทูŽูŠูู‘ุจู‹ุง ูˆูŽุนูŽู…ูŽู„ุงู‹ ู…ูุชูŽู‚ูŽุจูŽู‘ู„ุงู‹

โ€œAllahuma inni as aluka โ€˜ilman nafiโ€™an wa rizqan thoyiban wa โ€˜amalan mutaqabbalan.โ€

Artinya โ€œYa Allah, aku memohon pada-Mu ilmu yang bermanfaat, rizki yang thoyyib dan amalan yang diterimaโ€. Sudah tahu betapa hikmah membaca doa masuk kelas ini begitu besar bagi proses pembelajaran bukan?

Oleh sebab itu, bagi Anda yang belum tahu bacaan doa sebelum belajar ini, segera hafalkan secara pelan-pelan dan selalu amalkan doa ini sebelum menimba ilmu.

X CLOSE
Advertisements
X CLOSE
Advertisements
Categories Doa

Leave a Comment