Doa Masuk dan Keluar Masjid Bahasa Jawi & Rumi

Serial Doa – Doa adalah perbuatan yang dilakukan oleh umat Islam sebagai cara mendekatkan diri kepada Allah SWT. Setiap permulaan atau akhir aktiviti dalam Islam disyorkan untuk membaca doa.

Walaupun anda mahu memasuki masjid. Anda digalakkan untuk membaca doa memasuki masjid dan juga kemudian jika anda ingin meninggalkan masjid, anda juga digalakkan untuk membaca doa di luar masjid.

Bacaan Doa Masuk Masjid

Masjid ini adalah tempat suci yang dimuliakan oleh Allah SWT yang mesti dihormati dan dijaga dengan bersih. Sebagai umat Islam wajib menghargai dan menggunakan adab yang betul apabila memasuki tempat ibadah.

Adalah dinasihatkan untuk berwuduk terlebih dahulu sebelum memasuki masjid, supaya ia berada dalam keadaan suci kerana masjid adalah tempat ibadah. Atas sebab ini, setiap muslim mesti tahu dan memahami cara membaca doa di masjid yang baik dan benar.

Bacaan doa memasuki masjid Jawi

اَللّهُمَّ افْتَحْ لِيْ اَبْوَابَ رَحْمَتِكَ

Bacaan doa memasuki masjid Rumi

“A‌llahummaf-tahlii abwaaba rahmatika”.

Makna bacaan doa memasuki masjid

“Ya Allah, bukalah kepadaku pintu-pintu rahmatmu.”

Adab Sebelum Kita Masuk Masjid

Adab atau cara memasuki masjid, iaitu:

  1. Letakkan kaki kanan terlebih dahulu
  2. Baca solat memasuki masjid
  3. Solat sunat dua rakaat

Berdoa apabila keluar dari masjid dan letakkan kaki kiri terlebih dahulu.

 

Doa Keluar Dari Masjid 

Bacaan doa keluar dari masjid Jawi

اَللهُمَّ اِنِّى اَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ

Bacaan doa keluar dari masjid Rumi

“Allahumma innii as-aluka min fadhlika”.

Makna bacaan doa di luar masjid

“Ya Allah, aku memintamu untuk hadiahmu.”

Etika memasuki masjid dan keluar dari masjid dalam Islam sudah ada peraturan, jadi fahami dan lakukan seperti yang disyorkan.

Di tempat ibadat ini juga mesti bertenang, elakkan bercakap dengan kuat ketika berada di tempat ibadat. Jika anda ingin berzikir, lebih baik di dalam hati dan tidak terlalu sukar kerana ia boleh mengganggu keamanan di masjid.

Oleh itu, semakan semula solat memasuki masjid dan surau keluar dari masjid. Semoga penjelasan doa-doa ini dapat meningkatkan lagi pemahaman anda tentang adab dan memuliakan Masjid sebagai tempat ibadat umat Islam. 

Leave a Comment