8 Adab Ziarah Kubur Dan Doa Ziarah Kubur [Lengkap Jawi & Rumi]

Serial Doa – Apabila anda ingin membuat ziarah ke tanah perkuburan, maka ada beberapa perkara yang perlu dilakukan oleh orang Islam, salah satunya adalah membaca doa. Ya, solat untuk memasuki tanah perkuburan adalah amalan yang boleh dilakukan oleh umat Islam apabila mereka ingin menunaikan haji.

Solat untuk memasuki tanah perkuburan ini berbeza dengan doa yang ditawarkan kepada si mati. Solat ke dalam kubur agak pendek dan hanya menjadi pembukaan atau salam sebelum menjejakkan kaki ke dalam kubur. Seperti apa bacaannya dan bagaimana adab membaca doanya?

Bacaan Solat Masuk Ke Tanah Perkuburan

ุงู„ุณูŽู‘ู„ูŽุงู…ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ูƒูู…ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ูŽ ุงู„ุฏูู‘ูŠูŽุงุฑู ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ู…ูุคู’ู…ูู†ููŠู†ูŽ ูˆูŽุงู„ู’ู…ูุณู’ู„ูู…ููŠู†ูŽ ูˆูŽุฅูู†ูŽู‘ุง ุฅูู†ู’ ุดูŽุงุกูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุจููƒูู…ู’ ู„ูŽู„ูŽุงุญูู‚ููˆู†ูŽ ุฃูŽุณู’ุฃูŽู„ู ุงู„ู„ู‡ูŽ ู„ูŽู†ูŽุง ูˆูŽู„ูŽูƒูู…ู ุงู„ู’ุนูŽุงูููŠูŽุฉูŽ

Assalamu โ€™alaikum ahlad-diyaar minal muโ€™miniin wal muslim, wa inna insyaa alloohu bikum la-laahiquun, wa as-alullooha lanaa walakumul โ€˜aafiyah.

“Semoga keselamatan dicurahkan kepada kamu, wahai penghuni kubur, dari orang-orang yang beriman dan umat Islam. Kami insya-Allah akan mengikuti anda, saya meminta keselamatan untuk kami dan anda

Adab Baca Doa di Tanah Perkuburan

Mengunjungi tanah perkuburan untuk berdoa kepada orang mati adalah perbuatan yang diharuskan dalam Islam. Selain berdoa dengan baik untuk si mati, ziarah ke tanah perkuburan juga dapat mengingatkan umat Islam tentang kematian.

Memandangkan kewujudan kematian di dunia ini adalah refleksi yang sangat penting dalam Islam, kerana ia adalah perintah Allah yang tidak dapat dielakkan. Surga atau neraka adalah tujuan utama seorang hamba Allah akhirnya mengakhiri kehidupannya sewaktu berada di bumi.

Kemudian, bagaimana apa-apa yang perlu dilakukan oleh seorang mukmin Muslim sebelum menunaikan solat berikut. 

1. Adalah baik untuk mempunyai Wuduk Pertama

2. Mengucapkan Salam

3. Menghadapi kiblat

4. Jangan Bercakap Dengan Kasar

5. Jangan Menangis Berlebihan

6. Berdoa untuk Tanah Perkuburan

7. Jangan Melangkah ke Kubur Orang Lain

8. Tamatkan Ziarah Kubur dengan Doa Keluar dari Kubur

Kebaikan Membaca Doa Masuk Tanah Perkuburan Islam

Terdapat beberapa kebaikan apabila seorang Muslim ingin membaca doa sebelum memasuki kubur semasa menunaikan haji, termasuk:

  1. Penduduk makam diselamatkan.
  2. Penduduk makam jatuh ke dalam kategori umat Islam yang percaya.
  3. Minta keselamatan untuk penduduk kubur.
  4. Minta perlindungan dan keselamatan umat Islam ketika masih diberi nyawa di dunia.

Faedah Doa Memasuki Kubur

  1. Mereka yang masih hidup dan telah meninggal dunia boleh dipanggil ahlu diyar atau penduduk negara ini.
  2. Setiap orang yang beriman adalah seorang Muslim. Walau bagaimanapun, tidak semua orang Islam adalah orang yang beriman.
  3. Mati adalah sesuatu yang pasti akan terjadi.
  4. Terdapat perkataan “Insya-Allah” dalam doa. Kata ini menyiratkan bahwa kematian dapat terjadi pada bila – bila waktu, menurut kehendak Allah.
  5. Doa untuk memasuki tanah perkuburan ini mengandungi permintaan agar pakar kubur dapat diselamatkan dari hukuman neraka.
  6. Apabila umat Islam menunaikan haji ke kubur, maka hikmah yang boleh diambil adalah supaya orang yang meninggal dunia dapat mendapat keselamatan di akhirat. Bagi mereka yang membuat ziarah, hikmah yang diperoleh perlu diingatkan tentang kematian.
  7. Untuk melawat tanah perkuburan, tidak ada pembahagian masa yang istimewa kerana intipati sepanjang masa adalah sama.

Sedih kerana kehilangan ibu bapa atau saudara-mara orang yang disayangi tidak boleh membawa kesukaran dalam hidup anda.

Berdoalah bagi mereka yang telah meninggal dunia dari jauh atau juga boleh menunaikan haji ke kuburnya. Jangan lupa, sentiasa berdoa untuk memasuki tanah perkuburan sebelum menuju ke kubur orang yang anda ingin berdoa.

Leave a Comment