Bacaan Doa Makan Jawi & Rumi + Maknannya

Serial Doa – Fakta sains menunjukkan bahawa makanan mempunyai pengaruh yang mendalam terhadap tubuh, jiwa, emosi, dan akal. Oleh itu, ia sepatutnya jika kita memberi perhatian yang besar kepada masalah makanan ini.

Bacaan Doa sebelum makan

Bagaimana makanan yang masuk ke dalam tubuh kita dapat diberkati sehingga menghasilkan dan bermanfaatnya?

Salah satu hal yang bisa kita lakukan adalah berdoa. Iaitu dengan mengatakan atau membaca doa sebelum makan seperti yang diajar oleh Nabi ketika dia ingin makan.

Bacaan Doa Sebelum Makan Bahasa Jawi

اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Bacaan Doa Sebelum Makan Bahasa Rumi

“Alaahumma barik lanaa fiimaa razaqtanaa waqinaa ‘adzaa bannar”

Makna Doa Sebelum Makan

“Ya Allah, berkatilah aku dengan apa yang telah Engkau berikan kepadaku, dan jauhkan aku dari azab neraka”. (HR. Ibn Sunni).

Sebagai umat Islam, mungkin kita sangat biasa dengan doa makan di atas.

Sama dengan anak-anak kita. Sejak kecil mereka juga telah diajar untuk menghafal doa sebelum makan, sama ada melalui pembelajaran di rumah, madrasah, atau sekolah.

Makna Doa Sebelum Makan

Adakah anda tahu apa makna atau mesej dalam doa?

Nah, sekarang mari kita lihat makna kandungan doa ini. Pada awal doa ini, kita bertanya kepada Tuhan. Untuk diberkati dengan makanan yang telah dia berikan padanya.

1. Bacaan “Allaahumma baarik lana fiima razaqtana…”

Seperti yang kita baca, “Allaahumma baarik lana fiima razaqtana…” (اَللَّلُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا) yang bermaksud “Ya Allah, berkatilah aku dalam apa yang Engkau berikan kepadaku”.

Apakah maksud doa di atas?

Ayat di atas bermaksud bahawa orang yang membaca doa ini akan diingatkan tentang pentingnya berkat, dijemput untuk mencari dan mengejar berkat.

Sungguh, berapa banyak orang yang tidak mengerti, tetapi mereka tidak menyadarinya atau enggan mengingatnya.

Dengan berdoa memohon berkat, kita adalah orang yang tahu, mengingat, dan ingin memperoleh berkat. Ini adalah modal asas untuk mendapatkan berkat.

Berkat makanan

Bagaimana makanan itu berasal?

Apabila anda berdoa sebelum makan ini dan anda memahami maksudnya. Kemudian secara automatik anda akan dimaklumkan tentang makna berkat makanan yang ada di hadapan anda.

Keberkatan makanan berkaitan dengan tiga perkara, iaitu:

  1. Sumber makanan
  2. Bagaimana untuk memakannya
  3. Makanan pentasarrufan

2. Bacaan “… Waqinaa ‘adzaa bannar”

Kemudian, pada akhir doa ini kita baca “… Waqinaa ‘adzaa bannar’ (عَذَابَ النَّارِ) memohon perlindungan allah untuk dijauhkan dan dijauhkan daripada azab neraka.

Mengapa solat sebelum makan pelopor untuk dijauhkan dari api neraka?

Hukuman neraka berkait rapat dengan makanan. Bukankah kerana kuasa yang terhasil daripada makanan yang diproses dalam badan kita?

Sekiranya seseorang melakukan dosa atau keberkesanan, maka ia tidak jauh dari pengaruh makanan yang dia makan.

Rasullah bersabda:

“Setiap daging yang tumbuh dari perkara-perkara yang najis, neraka adalah yang paling utama baginya.”

(HR. Baihaqi).

Iaitu, makanan yang dilarang akan membawa kepada tingkah laku dan perbuatan yang menyalahi undang-undang juga, dan akhirnya menyebabkan kemalangan yang kekal di akhirat.

Sekeping daging dalam tubuh kita yang berasal dari makanan yang najis, pasti akan menggalakkan tingkah laku yang membawa kita ke neraka.

3. Bacaan Bismillah

Selepas itu, kami hanya membaca “bismillah” untuk memulakan makanan kami. Dengan bacaan basmalah ini, kita akan mengelakkan gangguan syaitan dan penyertaan dalam proses makan kita, seperti yang diterangkan dalam sebuah hadis.

“Dan apabila dia tidak menyebut nama Allah pada waktu makannya, syaitan berkata, “Kamu mempunyai tempat tinggal dan makan malam.”

(HR. Ahmad, Muslim, Abu Dawud, dan Ibn Majah).

Oleh itu, tinjauan doa sebelum makan yang mempunyai kebajikan mendapatkan keberkatan dan dijauhkan dari azab api neraka. Semoga Tuhan memberkati makanan yang kita makan, Aamin.

Leave a Comment