Siri Doa : Doa Masuk Bilik Tidur

Solat masuk bilik tidur yang biasa disebut solat sebelum tidur adalah amalan yang perlu dilakukan oleh seorang muslim ketika ingin tidur. Biasanya doa ini sudah diajar sejak kecil kerana ia merupakan salah satu doa harian.

Adakah anda mempunyai anak kecil? Mengajar anak menghafal doa sebelum tidur adalah satu tabiat yang baik untuk anak kerana ia akan melatih daya ingatan dan daya ingatannya. Mengajar anak menghafal doa ini juga bermanfaat sebelum tidur. Apa benda itu?

Gambar Doa Masuk Bilik Tidur

Faedah Menakjubkan Solat Masuk Bilik Tidur

Kanak-kanak yang masih berumur 5 tahun pastinya sukar untuk berani tidur seorang diri. Mereka akan berasa takut untuk tidur sendirian tanpa ibu bapa. Namun, mustahil ibu bapa terus menemaninya tidur sehingga dewasa, mungkin?

Sebab itu anak perlu diajar solat sebelum tidur, kerana ada faedah yang luar biasa jika anak diajar menghafaz doa ini. Berikut adalah faedahnya:

1. Kanak-kanak Tidak Lagi Takut untuk Tidur Sendirian

Mengajar anak solat sebelum tidur akan membuatkan dia tidak lagi takut untuk tidur sendirian, kerana dia merasakan Allah SWT dan malaikat menjaga tidurnya. Dengan berdoa sebelum masuk ke dalam bilik tidur, akan timbul rasa tenang di hatinya.

Semakin khusyuk anak-anak bersolat, maka akan timbul ketenangan dan keselamatan dalam hati mereka untuk berani tidur sendirian. Jika anak-anak berasa selamat untuk ditinggalkan sendirian untuk tidur, maka lama-kelamaan mereka akan menjadi lebih berdikari dan tidak bergantung kepada ibu bapa mereka.

2. Selamat dari Gangguan Syaitan

Akan sentiasa ada sebab mengapa kanak-kanak takut untuk tidur bersendirian dan salah satu sebab itu adalah takut diganggu oleh syaitan. Walau bagaimanapun, dengan mengajar anak anda berdoa sebelum tidur, anda boleh meyakinkan anak bahawa tidur mereka akan selamat daripada gangguan syaitan.

Selagi anak-anak hendak solat sebelum tidur, selagi itulah mereka akan selamat dari gangguan syaitan. Anak-anak tidak perlu lagi berasa takut kerana Allah akan sentiasa melindungi tidurnya daripada syaitan yang suka mengganggu manusia.

3. Malaikat Melindungi Tidurnya

Menurut hadis dari Jabir bin Abdullah, apabila manusia ingin tidur di atas katil, malaikat dan syaitan akan segera mendatanginya. Kemudian malaikat itu membisikkan ke telinga seorang lelaki yang hampir tidur dengan kata-kata bahawa malamnya akan berakhir dengan baik.

Sedangkan syaitan membisikkan ke telinga manusia dengan kata-kata bahawa malamnya akan berakhir dengan keburukan. Namun, sekiranya anak itu ingin membaca doa di dalam bilik tidur Islam dan berzikir kemudian tidur, nescaya malaikat akan menjaga malam itu.

4. Elakkan Mimpi Ngeri

Mimpi ngeri biasanya akan menyukarkan anak-anak mahu diajar tidur bersendirian dan sentiasa mahu ditemani ibu bapa mereka. Namun, anda sebagai ibu bapa boleh cuba mengajak anak membaca doa di dalam bilik tidur untuk mengelakkan mimpi ngeri.

Doa sebelum tidur akan memberikan anak mimpi indah dan mengelakkan mimpi buruk. Sebenarnya, mimpi ngeri boleh berlaku kepada manusia dari alam bawah sedar yang mereka fikirkan sebelum tidur.

Namun, jika sebelum tidur anak kerap membaca doa dan zikir, maka dia akan terhindar dari mimpi buruk kerana merasakan tidurnya selamat.

5. Tidur Lebih Selesa

Faedah mengajar anak-anak ingin membaca doa terakhir ke dalam bilik tidur ialah tidur mereka akan berasa lebih selesa. kenapa? Kerana hatinya tidak akan dipenuhi dengan kebimbangan dan ketakutan diganggu oleh syaitan.

Sebelum tidur, hati anak akan rasa tenteram dan tenang kerana merasakan Allah menjaga tidurnya. Oleh itu, tidurnya akan lebih selesa dan tidak akan ada rasa takut.

Baca Juga : Doa Sebelum Mula Kelas dan Belajar


Cara Mendidik Anak Ingin Menghafaz Doa Masuk Bilik Tidur dan Maksudnya

Mendidik anak-anak menghafal doa dan huruf dalam bahasa Arab bukanlah semudah yang disangka. Jadi, berikut adalah beberapa petua untuk mengajar anak-anak menghafal doa sebelum tidur:

1. Mengenal Jenis Pembelajaran Kanak-Kanak

Setiap kanak-kanak mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza. Jika anda boleh mencari jenis cara kanak-kanak belajar yang betul, maka itu akan sangat membantu. Anak-anak anda mungkin jenis visual atau jenis audio.

Anda perlu tahu anak anda jenis yang mana, cara pembelajaran mana yang baik untuk mereka dan ajar kepentingan menghafaz doa ini di dalam bilik tidur dalam Islam.

Sebaik sahaja anda telah menemui jenis yang betul, anda hanya perlu memberikan anak anda sumber pembelajaran terbaik yang mereka perlukan. Jika anak anda seorang pelajar visual, cuba ajar mereka menghafal doa dengan mewarna dan melukis buku.

Kanak-kanak suka mewarna dan melukis, jadi lebih mudah untuk menghafal apa yang ada di dalamnya. Jika anak anda jenis audio, cuba cari versi audio versi audio bacaan dan hafalan doa sebelum tidur.

2. Mulakan dengan Cara Paling Mudah

Kanak-kanak suka cara paling mudah untuk mempelajari sesuatu, jadi jangan menyusahkan mereka apabila anda cuba mengajar mereka menghafal doa. Cuba dengan ayat setiap ayat perlahan-lahan tetapi kerap.

Walaupun apa yang dihafal itu masih sedikit demi sedikit, tetapi jika anda ingin melakukannya secara teratur, ia akan memudahkan anak anda mengingat huruf. Jadi, teruskan bekerja keras dan bersabar semasa mendidik anak-anak anda.

3. Maksimumkan Teknologi

Teknologi di sekeliling manusia ada di sini dalam cara terbaik untuk membantu anda menjadi pelajar yang cepat. Bantu anak menghafal doa masuk bilik tidur dengan memanfaatkan teknologi terbaik sebagai pilihan anda.

Anda boleh memuat turun beberapa Aplikasi melalui gajet tentang solat harian. Kaedah lain, seperti mendengar beberapa bait daripada fail audio, memudahkan anak anda menyerap doa ke dalam otak.

Jika mendengar masih sukar untuk anak-anak anda, kemudian buat tutorial video untuk mereka. Mereka menggemari animasi video itu supaya lebih mudah untuk menghafal beberapa ayat daripada solat.

4. Beri Pujian

Cara terbaik untuk mengajar anak-anak menghafal doa di dalam dan di luar bilik tidur adalah dengan memberi mereka pujian apabila mereka telah menghafalnya. Kanak-kanak suka pujian apabila mereka semakin dewasa.

Semakin kerap dipuji, semakin tekun menghafal doa-doa harian yang lain dan menjadi kebiasaan baru.

Begitulah cara untuk lebih bijak dalam kaedah Islam. Pujian menjadikan anak-anak lebih bersemangat dan berminat untuk menghafal doa selepas solat dalam Islam.


Tatacara Membaca Doa Sebelum Tidur

Menghafaz doa untuk anak-anak kecil memang lebih mencabar terutama bagi warga Indonesia yang berasal dari lingkungan bukan Arab. Bagi ibu bapa, untuk mendidik dan menghafal doa harian kepada anak-anak memerlukan lebih daripada kerja keras tetapi juga tanggungjawab, keazaman, dan kesabaran.

Besarnya fadhilat solat sebelum tidur pastinya sangat bermakna buat anak-anak. Setelah anak menghafal bacaan dan makna doa masuk ke dalam kamar tidur, maka ajarkan juga tata cara membaca doanya sebelum tidur, yaitu:

  1. Berus gigi dan cuci muka
  2. berwuduk
  3. Baca Surah Al Fatihah
  4. Baca doa sebelum tidur

Membaca Doa Masuk Bilik Tidur

بِسْمِكَ اللّهُمَّ اَحْيَا وَ بِسْمِكَ اَمُوْتُ

“Bismika Allahumma ahyaa wa bismika amuut”.

Maksudnya: “Dengan namaMu Ya Allah aku hidup, dan dengan namaMu aku mati”. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Mengajar anak untuk konsisten membaca doa ke dalam bilik tidur sangat bermanfaat untuknya. Selain membuatkan anak-anak tidak takut tidur bersendirian, doa ini juga merupakan pembuka yang baik untuk anak-anak menghafal doa-doa lain.

X CLOSE
Advertisements
X CLOSE
Advertisements
Categories Doa

Leave a Comment